On page artiklar

On page artiklar är text som du använder på din egen hemsida, en del kallar den här hemsidan för sin “money sajt”, det vill säga deras allra viktigaste sajt där produkter och tjänster presenteras och säljs. Innehållet på din huvudsajt är den allra viktigaste parametern som kan göra den stora skillnaden mellan succé och misslyckande!

Om du har en hemsida där du försöker sälja en produkt eller tjänst så kommer två saker att spela oerhört stor roll för dig:

  1. Antalet besökare
  2. Conversion rate

Formeln för succé online är enligt följande:

Mer trafik  x  bättre conversion rate  =  mer försäljning

 

Antalet besökare till sajten
Din sajt kan locka till sig besökare på flera olika sätt, du kan ge din hemsideadress så att folk skriver in denna i sin webbläsare, du kan trycka webbadressen på visitkort, du kan annonsera i tidningar och på TV, du kan ha en Facebooksida med en länk till din sajt, du kan ha många länkar till din sajt från olika sidor och forum, och så vidare…

Det huvudsakliga sättet att få besökare på, som är mycket mer effektivt än det som nämns ovan, är via sökmotorernas obetalda (så kallade organiska) resultat.

Numera så är det via de organiska sökresultaten som de allra flesta finner information, produkter och tjänster. Folk använder sig av sökmotorer som Google, Yahoo och Bing för att hitta det de söker efter.
Om din sajt hamnar på sökresultatens första sida så kan detta leda till riktigt många besök, och det från folk som verkligen behöver din produkt eller tjänst.
Men hur hamnar man på sökmotorernas första sida?
Svaret på den frågan är sökoptimering (det som kallas för SEO)

Sökoptimering inkluderar en lång lista av saker som bör implementeras på din sajt såsom optimerade meta taggar, bilder och filmer, och bakåtlänkar. Men allra viktigast är att ha kvalitativt (och fullt originellt) innehåll i form av text.

När din sajt inkluderar kvalitetstexter som ger besökare ett verkligt värde så kan sökmotorerna snappa upp detta. Då sökmotorn får reda på att din sajt erbjuder ett verkligt värde inom ett specifikt område så kommer din sajt att prioriteras över andra inom samma nisch och detta kan leda till en första plats i sökresultatlistan.

Som jag nämnt tidigare så kan detta leda till en massa gratis inkommande trafik till din hemsida.

 

Conversion rate
Uttrycket conversion rate har att göra med det antal besökare till din sajt som gör något istället för att bara besöka och sedan surfa vidare utan att lämna några spår efter sig…

Ditt mål är att nå en så hög conversion rate som bara möjligt.
Enkelt sagt så vill du konvertera så många besökare som möjligt till folk som handlar något på din sajt, fyller i ett formulär eller kontaktar dig.

De flesta som besöker din webbsida känner inte dig och de kan heller inte mycket om det som du erbjuder. De kommer att göra sig en uppfattning om dig och din tjänst via din hemsida. En hemsida som ser professionell och seriös ut ökar chansen till att de som besöker den handlar.

Vad kan imponera en besökare?
Bra design på sajten är viktigt och fina bilder och intressanta filmer kan också vara en hjälp.
Det allra viktigaste är dock texterna som finns på din sajt. De flesta kommer att bestämma sig för att handla eller kontakta dig baserat på det som finns att läsa på din hemsida.
Du måste ge ett professionellt intryck så att besökaren uppfattar dig som en seriös källa för det som du erbjuder. Texterna måste vara övertygande och leda till handling.
Du måste uppfattas som den som har lösningen på de problem eller behov som besökarna kommer med.

Med kvalitetstexter som har en elegant men lättsam ton så kan du nå detta mål och få en större andel av trafiken som når din sajt att bli till aktiva besökare som kontaktar dig eller beställer något via din hemsida.

Efter så många år som webbskribent för hemsidor, bloggar, och webbutiker, så har jag stor erfarenhet av att skapa on page texter som hjälper dig att nå dessa 2 mål, detta så att du kan få fler besökare till din sajt och även se dessa bli aktiva besökare som handlar.
Om du verkligen vill uppnå seriösa resultat med din hemsida så föreslår jag att du fyller i mitt kontaktformulär, som du finner till höger, så att vi kan tala vidare om dina textbehov!